Методична діяльність є специфічним різновидом освітньо-управлінської діяльності. Сучасне розуміння сутності професійної діяльності методиста (як взаємодії педагогічної, управлінської та інноваційної складових) у ЗП(ПТ)О виходить далеко за межі суто організаційної методичної роботи і сягає творчого, науково-методичного та дослідницького рівня.
Саме про такого методиста пише відомий соціолог В.Т. Солодков: «Суспільство в одній особі має справу з унікальним спеціалістом. Він одночасно виступає в декількох ролях: збирає «кванти» інформації, збагачуючи соціальний інститут освіти… Виконує роль ученого систематика-аналітика. Є вчителем учителів».
Методична робота в ліцеї – це мистецтво поетичного слова, народна мудрість і філософія, «архітектура» власної думки, ідеї, це мажорний і мінорний лад симфонічно-інструментального оркестру всього педагогічного колективу.
Метою навчально-методичної роботи є навчально-методичне забезпечення завдань концепції навчального закладу, що реалізується через постійне вдосконалення освітнього процесу, задоволення освітніх потреб педагогів, створення умов щодо їхнього фахового функціонування та особистісної самореалізації, оволодіння ними сучасним змістом і технологіями навчання й виховання, методами наукового аналізу власної педагогічної діяльності, засобами вирішення педагогічних задач, спрямованих на розвиток особистості учня, його соціалізації.
Методична справа дуже нелегка. Вона втрачає свій сенс тоді, коли перестає бути чітко побудованою системою. Робота методиста інтегрує (входить) у кожну ланку – навчальну, виробничу, виховну, а найголовніше – має функції правління.
Методист – «мозок» педагогічного колективу. Методична праця організовується та здійснюється з огляду саме на перспективу – тобто так, щоб випереджати час, вчасно помічати нові тенденції в педагогіці, методиці, освіті (а в системі П(ПТ)О – ще й нові виробничі технології).
У ліцеї працює методична вертикаль: директор (голова педагогічної ради) – методист – голова методичної комісії – майстер виробничого навчання – викладач.